POROSI DHE KËSHILLA NGA BABAI IM KAMAN ÇIPI
Kam dëgjuar se, në traktatin e tij “Lavdërimi i
Atdheut”, filozofi i antikitetit Lukiani, shumë shekuj më parë, ka shkruar se
“… Nëqoftëse një djalë ka nderimin e duhur për babanë, do ta nderojë siç duhet
edhe Atdheun, sepse edhe babai është një copë e Atdheut”.Në respekt
e nderim të babait tim (tani edhe unë, gati 80 vjeç, baba edhe gjysh) po rrekem
të rendisdisa kujtime, porosi e këshilla, asht si mbaj mend nga thellësitë
e viteve:
Babai im, Kaman Bektash Çipi, për kohën kur jetoi,
kujtohet ndër njerëzit me kulturë e bagazh
bashkëkohor
njohurish praktike e jetësore me spektër ekonomik, politik e fetar, sepse
mbarte përvojë Amerikane gati 10 vjeçare dhe veprimtari aktive në gjirin e
Shoqatës Patriotike Vatra, si dhe ishte besimtar i hershëm i Sektit Bektashi.
Ai kishte përfituar njohuri të dobishme jetësore edhe nga miqësitë personale me
burra të shquar të kohës, si nga Dervish Rexhepi i Gjirokastrës (që më pas u bë themelues i Teqes së Bostonit në
Amerikë dhe teolog Bektashian dhe dervish Metja i Vlorës (Ahmet Myftar Dede, që
u bë deri Kryegjysh Botëror i Bektashive),
si dhe miq dhe personalitete të shquara të kohës, nisur nga Asaf Çipi,
Thoma Papano, Bajo Topulli, Fan Noli, Avni Rustemi, Rapo Çelo, Omer Nishani,
Bari Omari, Hasan Dosti, Bedri Spahiu, Safet Butka, Rexhep Sulejmani, etj. Ai
ishte i mirë arsimuar për kohën, se kishte kryer me rezultate të mira deri Shkollën
e Mesme Turke (Ruzhdijen e Gjirokastrës) dhe njihte Turqishten (me alfabetin e
vjetër dhe të ri), Arabishten, Anglishten, Italishten dhe Greqishten. Ai kishte
një bibliotekë të pasur dhe ishte i abonuar në revistat kryesore të kohës, si
dhe shkruante (ka lënë dorëshkrime) me poezi, tregime origjinale dhe përkthime
nga këto gjuhë.
Babai im, ishte i
veçantë, edhe pse jo vetëm se këndonte bukur këngë polifonike labe
gjirokastrite me një timbër të veçante mjaft tingëllues, si marres dhe kthyes,
por këndonte dhe me një zë tenori disa oktavësh dhe kënge qytetare e deri
kanconeta italiane dhe luante lirshëm melodi të bukura në mandolinën e tij
Amerikane, marka Gibson, të sjell prej Amerike. Ajo edhe sot është ruajtur në kuti
të posaçme, si të ishte e re, megjithëse
e prodhuar në vitin 1911. Babai entuziazmohej dhe përcillte kënaqësi të
veçanta, sidomos kur këndonte këngë popullore shqiptare patriotike e trimërie,
këngë të moçme dasmash dhe këngë gazmore të improvizuara me humor të
thekur..
Ishte shume entuziast
sidomos kur fliste me pasion në bisedat e ngrohta intime me ngjarje e humor dhe
i kënaqte dhe u imponohej dëgjuesve që e ndiqnin gjithnjë e me më shumë
interes. Në këto raste rreth tij shpejt mblidheshin bashkëkohës të vëmendshëm,
që dëgjonin dhe e pyesnin me kureshtje, sidomos kur tregonte ngjarje të jetuara
në emigracion, ose ngjarje patriotike e luftarake të ndodhura e të përjetuara
në veprimtarinë e tij tepër aktive. Ai, nëpërmjet tyre nderonte kujtimin dhe
përpjekjet e veçanta për liri, demokraci e kulturë të shumë prej patriotëve e
veteranëve, me të cilët ishte njohur dhe kishte bashkëpunuar në gjirin e
shoqërisë “Vatra” në Amerikë, në Klubin Patriotik “Drita” të Gjirokastrës, në
Shoqërinë “Bashkimi” në Vlorë dhe në çetat patriotike e Fanoliste të Rrapo Çelos, Safet Butkës, apo ç’kish dëgjuar
e parë për heroizmat e Çerçis e Bajo Topullit, Sali Butkës, të dëshmorëve të Mashkullorës,
të Orman Çifligut, etj.
Shpesh ligjëronte e
tregonte vetëm për ne fëmijët dhe nipat e tij, duke pasur në qendër të
vëmendjes përcjelljen e përvojës dhe të modelit të tij perfekt, për ngulitjen e
ndjenjave patriotike dhe të edukatës dhe
moralit të shëndosh shoqëror e familjar, apo jepte porosi për kalitjen
fizike, ushqimin e shëndetshëm, sjelljen në shoqëri, edukatën dhe moralin,
sinqeritetin, respektin për më të rriturit dhe më të diturit, për të ndihmuar nevojtarë, të pafuqishmit dhe
të varfëritë, për të çmuar mësuesin dhe fenë, për të nderuar nënën, babën,
vëllain dhe motrën, mikun dhe shokun,
dhe deri për të respektuar dhe ndihmuar policinë dhe shtetin. Për këtë
shfrytëzonte çdo rast takimi pas buke, dasmat, fejesat, davetet dhe mikpritjet e shumta ose
shfrytëzonte kohën e lirë në mbrëmjet e gjata
të dimrit, rreth vatrës me zjarr.
JETA NË EMIGRACION
NUK ËSHTË QËLLIM MË VETE
Pa i gjetur
mundësitë për mbijetesë në qytetin e vetë të lindjes, duke ndjekur shembullin e
vëllait të madh, që kish emigruar në Turqi, po që se kish gjetur mirë
veten, Kamani u vendos të emigronte në
Amerike, çka ishte bërë modë aso kohe ndër djemtë gjirokastritë. Ishte viti
1913, vit krize dhe reprezaljesh greke në Gjirokastrën e shqetësusar, që bënte
përpjekje për t’u bashkuar, në pavarësinë e Shqipërisë, me qeverinë e Vlorës.
Kamani 18 vjeçar, me një grup djemsh gjirokastritë, niset për në tokën e
premtuar, Amerikë. I përkrahur nga të tjerë gjirokastritë e patriotë si Lutfi
Çipi, Kosta Isaku, Ramiz Harxhi, atje, në Amerikë, fillon e bën çfarëdo lloj
punësh e kursesh dhe më së fundi punon si shofer transporti në një fabrikë
municionesh. Në këtë mënyrë shpejt siguron të ardhura të bollshme, shlyen
navllon e marr borxh dhe ndihmon familjen në nevojë.
Qysh në ditët e
para të jetës në Amerikë, duke rënë në prehrin e shqiptarëve revolucionarë e
patriotë, Kamani u lidh dhe u vu në ballë të përpjekjeve për bashkimin e
shqiptarëve të Amerikës, në përkrahje të krijimit dhe forcimit të pavarësisë së
Shqipërisë, sidomos duke iu kundërvënë intrigave të shovinistëve lakmitarë të
lobit të fuqishëm grek. Në qytetin Waterwill, ku u vendos së pari, formuan
Degën e Bashkimit nr.42 të Shqiptarëve të Amerikës, duke ngritur, njëkohësisht,
Klubin dhe Shkollat e Natës, për mësimin e shqipes dhe zhdukjen e
analfabetizmit midis emigrantëve shqiptar.
Kamani u caktua, i zgjedhur,
sekretar i degës 42 dhe mësues nate për alfabetin shqip. Pas 18 muaj pune
intensive Kamani largohet, me kërkesën e patriotit Kosta Isaku në qytetin më të
madh të Manchester N.H., ku u vu tërësisht në shërbim të lëvizjes Noliste. Këtu
qëndron 8 muaj dhe po me ndërhyrjen e patrioteve, lëviz për në një tjetër qytet
të madh, me grumbullimin më të ngjeshur të shqiptarëve, East Pittsburg Pa.. Edhe atje zgjidhet
Sekretar i Degës, që zhvilloi një aktivitet të shquar për shpëtimin e
Shqipërisë, sidomos të Korçës dhe Gjirokastrës, që rrezikohej ti aneksoheshin
Greqisë. Ishin dramatike dhe emociononte, kujton babai, ato dite të zjarrta
manifestimesh, protestash, mbledhjesh, takimesh, grumbullime ndihmash
solidarizuese. Me fjalime elokuente, me recitime vjershash e
monologësh të zgjedhura, të deklamuara publikisht, djemtë e Shqipërisë linin në
dispozicion të fushatës deri shuma të mëdha dollarësh, bile kishte raste, krejt
kursimet me libreza banke e portofola dhe me lot në sy thërrisnin ”Mbahu nëno,
mos ki frikë, se ke djemtë në Amerikë”
Ata ishin gati të linin dhe të
sakrifikonin çdo gjë të mirë dhe çdo fitore që kishin realizuar me shumë mund e djersë, aty në Amerikë dhe të vinin e të jepnin gjakun
dhe deri jetën, për Shqipërinë e rrezikuar. Kjo gjendje solidariteti u mbajt
për një periudhë të gjatë kohe, në disa vjet. Ishte puna e madhe, e
vazhdueshme, intensive e Shoqërisë “Vatra”.
E njëjta gjendje elektrizuese dhe
entuziaste u krijua edhe në vitet 1919-1920, kur pata fatin, thotë babai, të
mbaj lart flamurin e fushatës, si Sekretar i Degës i rizgjedhur në të njëjtin qytet, për të
ndihmuar simbolin e shqiptarizmës, patriotin
Avni Rustemi, që ishte burgosur në Francë, se kish guxuar, me atë akt të
rrallë trimërie, të vriste, në mes të Parazit, tradhtarin Esat Toptani . Në
këtë kohë, në East Pithsburg, për ta
shoqëruar në mënyrë më të kulturuar dhe demonstrative aktivitetin pro shqiptar,
ne, kryesisht djem gjirokastritë, krijuam shoqërinë kulturore “Drita”, ku
sërish shokët më zgjodhën mua sekretar, shkruan në kujtimet e veta Kamani,
detyra që i mbajta deri sa u ktheve në Shqipëri.”
Duke na treguar për
jetën e tij në emigracion, për vështirësitë e shumta atje dhe përpjekjet e
mundimshme për mbijetesë dhe për t’u njësuar me vendësit, babai ynë shpjegonte
se emigracioni i secilit, përgjithësisht nuk është qëllim në vete, po mundësi e
detyruar për të siguruar një minimum burimesh financiare te domosdoshme, për
t’u kthyer sa më parë në Atdhe dhe për të rifilluar atje, midis
bashkëqytetareve të t’u, një jetë normale, duke e investuar kapitalin e
grumbulluar me mund në veprimtari prodhuese e tregtare, për të krijuar familjen
dhe për të lindur e rritur fëmijët e t’u, me shpresë e besim për një jetë gjithnjë e më të mirë në vendin tënd të
shenjtë, për nga bukuria e klima më të mirin në botë, e të bekuar nga Zoti.
MBI ÇDO GJË -
ATDHEU
Në
Shqipëri babai ynë u kthye në vitin 1922. Erdhi për pushime e çmallje, por edhe
me një detyrë të posaçme: Të ndërmjetësonte pranë Bashkisë së qytetit të Gjirokastrës për të ngritur një Bandë
Muzikore, që do ta gjallëronte ambientin kulturor të qytetit dhe do ngrinte
lart entuziazmin popullor, sipas shembullit të qyteteve të Korçës, Elbasanit dhe Shkodrës. Fondet për
këtë do siguroheshin nga kontributet e Shoqërisë Kulturore “Drita” të djemve
gjirokastritë të Amerikës.
Javer
Beu, kryetari i Bashkisë, u shfaq dakord me propozimin për ngritjen e Bandës
Muzikore, por tha: Me këtë punë do merrem unë personalisht, ju me dërgoni
dollarët. U kuptua ashiqare qëllimi i tij, për të përvetësuar fondet, duke
vepruar, si zakonisht, se ai njihej për këto marifete.
Kur
përpjekja për krijimin e bandës muzikore dështoi Kamanin e përfshiu rutina e
punëve, problemeve dhe ngjarjeve të kohës: Kreu shërbimin ushtarak në Ushtrinë
Shqiptare të sapo formuar, filloi aktivitetin privat të transportit interurban
në linjën Vlorë-Janinë, me një autoveturë, që e kish sjell nga jashtë, u fejua
dhe u martua.. Ndërkohë takohet me patriotë dhe revolucionarë të kohës dhe,
pikërisht, Avni Rustemi, ai të cilin e adhuronte aq shumë së largu, ia mbushi
mendjen ta refuzojë thirrjen për rikthim në Amerikë dhe ta anëtarësojë në
shoqërinë “Opinga” dhe “Bashkimi”
Vrasja e Avniut e dëshpëron dhe e mbush
me urrejtje. Fillimi i revolucionit të
qershorit 1924 e përfshin, me gjithë automjetin e tij në ato ngjarje të
vrullshme në pjesëmarrje aktive dhe luftarake. Merret me lëvizje trupash,
ushqimesh dhe veshmbathje; lufton me armë në dorë në betejën e Ardenicës, në
çetën e Rrapo Çelos, ku dhe plagoset në pulpën e këmbës së majtë, për të
mbartur gjithnjë me vete “vulën e devotshmërisë patriotike”.
Në
vitet 1923-1924, kur Theofan Noli, vjen
disa herë në Vlorë shoqëruar nga pasuesi i tij besnik, babai im Kaman Çipi, u
kujdes duke e strehuar në një dhomë të posaçme ku punoi dhe fjeti, te hoteli i
Ilmi Çipit, që ishte vëllai i tij dhe që në respekt të heroizmit korçar të
kohës, për t’u shkëputur nga grabitqarët Grek, quhej “Grand Hotel Korça”.
Gjallëri të madhe pati në këto mjedise, koha kur u organizua ceremonia e
varrimit të patriotit të shquar Avni Rustemi, si dhe gjatë periudhës së
veprimtarisë së Qeverisë NOLI.
Dështimi
i “Qeverisë Demokratike” që drejtohej nga Fan Noli, idhulli i tij i përjetshëm,
zhgënjimi për masat gjysmake dhe për paaftësitë dhe pasivitetin e saj, mungesa
e organizimit dhe e harmonisë ndërvepruese të lidërve bashkëkohor, ndarja e
tyre në grupe interesash dhe përfituesish, (të “bejlerëve grindavecë” e të “karjeristëve aventurier”), e hedh në
dëshpërim Kaman Çipin e lodhur dhe e bën që të urrejë politikën dhe
politikanët, duke na këshilluar paskëtaj, që dhe ne bijtë e tij, gjithnjë të
qëndrojmë sa më larg saj.
Vlorë,
më 25.10.2012
GURI I GDHENDUR HYN KUDO, NJERIU DUHET TË
JETË ZOT I VETES SË TIJ
Ndryshe nga mendimi
popullor grek se “shumë zanate të lënë pa shtëpi e prokopi”, babai ynë solli nga
Amerika përvojën “guri i gdhendur hynë kudo”, ndaj ai thoshte se sa të ketë
mundësi e fuqi njeriu duhet të punojë, të mësojë dhe të bëhet zot i vetes së
tij. Pra “të gdhendi gurë”, prandaj
gjithë jetës të punojë e të prodhojë, të mësojë e të marrë profesione e
diploma, për t’i përdorur kur të mundet e kur të ketë nevojë e oportunitet.
Pas dështimit në
politikë e në “Revolucionin Fanolist të Qershorit të vitit 1924”, babai ynë
përdori “gurët e gdhendur”. Familja dhe prona u bë qëllimi i jetës së tij...Vazhdoi
punën direkt si shofer duke udhëtuar me ditë e me natë në rrugët e
ashtuquajtura të asaj kohe, shumica copa rrugësh të hapura për nevojat e Luftës
së Parë Botërore nga ushtritë pushtuese Austriake e Italiane.
U krijua Agjencinë
e Autoveturave Vlorë-Gjirokastër, që zgjatej deri ne Delvinë, Sarandë dhe
Janinë, duke i kooperuar ato pak automjete të kohës, që ishin në luftë
konkurruese. Në vitin 1934 mbartet familjarisht nga Gjirokastra në Vlorë dhe në
aktivitetin e tij tregtar përfshihet dhe transporti i mallrave. Merë monopolin
e shpërndarjes së kripës së detit për zonën e jugut, bën tregti me drithëra dhe
lëkurë. Agjencia e Transportit Automobilistik në Vlorë, ku ishte qendra e
aktivitetit tregtar, vendoset në Sheshin “Tomson”, në qendër të qytetit. Për
hapat e shpejta e të suksesshme shërbeu shkalla e lart relativisht e arsimimit
të kohës si dhe përvoja, gati 10 vjeçare amerikane. Veç kësaj, aty afër me të është
gjirokastriti Resul Hoxha, me tregtinë e drithërave; përbri nipi i Kamanit,
Beti, me distributor karburanti; në të djathtë Hilmi Çipi, i vëllai Kamanit, me
“Grand Hotel Korçën”; majtas Fadil Kotoni me Farmaci. Ishte si në një oazë, si një
Gjirokastër e vogël, e ringritur aty, në mesin e Vlorës. Veç kësaj, në Vlorën e
pasur nga natyra dhe të bekuar nga Zoti, prej kohësh kishin zbritur qindra
gjirokastritë punëtorë e kursimtarë, që ishin pasuruar dhe ishin bërë ndër
pronarët më të kamur veprues. Ata e përkrahnin dhe e ndihmonin pa xhelozi njeri
tjetrin dhe si punëtorë e nikoqirë, u pasuruan shpejt.
Në Vlorë Kamani,
nisi të zbatojë përvojën e marrë si emigrant nga Amerika, duke u orientuar në
bizneset më të leverdishme. Ai përsëriste sentencën “Sa më shumë të ndërtosh,
aq më shumë do të rrosh” Dhe gjithë jetën, sa mundi, u mor edhe me ndërtime.
”Ka dy lloj njerëzish, thoshte, ndërtues dhe prishës. Ne duhet te jemi nga ata
që ndërtojnë, me punë të lodhshme dhe me djersën e ballit” Bleu tokë, në Skelë
të Vlorës nga familja “Vlora” dhe më pas
nga gjirokastriti Veli Harxhi dhe në
vitin 1937 ndërtoi një vilë me dy kate,
që për shumë vjet ishte e vetmja banesë komode e rrugës Vlorë-Skelë. Atje, në
kushte shumë të mira banimi, në kopshte të gjelbëruara me shumë pemë, lule,
baçe të mbjella me gjithfarë zarzavate që lulëzonin e prodhonin gjithë vitin,
me lopë qumështi, pula, kalë shale e automjete të vogla e të mëdha, duke ndjerë
nga afër zhurmën dhe erën e detit, banuam disa vjet, deri pak kohë pas
okupacionit italo-fashist.
Italianët të
vendosur ushtarakisht me kazerma karshi shtëpisë tonë, e kërkuan me insistim
dhe imponuan marrjen e saj me qira. Kamani shpërngulet nga Skela në lagjen
Muradije Vlorë, ku nis ndërtimi i shtëpisë tjetër dy katshe, me gurë. Guri
vinte nga Drashovica dhe për transport, shfrytëzohej rruga e kthimit bosh të
makinave, kur vinin nga Gjirokastra, sipas përvojës së ndërtimit të shtëpisë së
Skelës. Ishte kjo periudha kur Kamani, me gjirokastritët e pasur Musa Gurgaj
dhe Syrja Peshkëpia formuan shoqërinë tregtare automobilistike “PEGUÇI”, ku
përfshinë 4 automjete diesel të reja të kohës me rimorkio, si “Fiatsesantasej”,
“Fiatventisej” dhe “Trentakuatro”, që administroheshin nga Axhensia
Automobilistike e drejtuar nga Kaman Çipi në Vlorë, po që tani udhëtonin edhe
në Shqipërinë Veriore, përfshirë qytetet kryesore të Kosovës.
Gjatë luftës
Italo-Greke, kur Vlora nisi të bombardohej nga aviacioni anglez, familja jonë,
si e shumë vlonjatëve të tjerë, u shpërngul nga qyteti i Vlorë, që pas
ndërtimit të Aeroportit Ushtarak nisi të mitralohet dhe bombardohet nga ajri
prej Anglezëve dhe u vendos pranë dajave, në Fier.
Dajat tanë në
qytetin e Fierit, Gani, Qani dhe Fejzi Peshkëpia ishin vendosur atje, të
larguar nga lagjja Pllakë Gjirokastër, rreth viteve 1920. Në Gjirokastër ata
kishin dy shtëpi, buzë rrugës “Pashallarë” dhe babai i tyre, Neimi, administronte
edhe bagëti të imta, që i shtegtonte verës deri në Myzeqe. Ishte fatkeq, se
vdiq shpejt, bashkë me një djalin e vete nga epidemia e gripit Spanjoll, që në
Shqipërinë e varfër të atyre viteve, pa mjekë e spitale, shkaktoi vdekje në
masë.
Në qytetin e Fierit dajat ndërtuan një shtëpi
të madhe ( tip Elbasani, me bimca) rrethuar me baç, pemë dhe oborr, ku jetonin
bashkërisht me nënën e tyre Xhevrije (gjyshen tonë nga nëna). Atje
dhe u martuan e u shtuan. Ganiu punonte në një tregti të vogël, Qaniu këpucar
dhe Fejziu shofer me makinën e tij. Shpejt u pasuruan diçka dhe u përfshinë si
aksionar në Fabrikën e re të Tullave të qytetit dhe në Fabrikën e Miellit. Dajat
dalloheshin për ndershmëri e korrektesë dhe si të tillë bënë emër të mirë në
qytetin e Fierit, tradite që u përcoll ndër vite nga djemtë, vajzat, nipat dhe
mbesat e tyre.
Edhe në qytetin e
Fierit, Kamani bleu tokë dhe restauroi e zgjeroi një shtëpi me tre kate, në
lagjen “Liri”, me vend parkimi, hajate dhe baç, e gjithë e rrethuar me murr
blloqesh betoni. Për punimet e rifiniturës dhe zbukurime e deri piktura murale
në këtë shtëpi u përdorën edhe tre italianë, të ngelur rrugëve, pas
kapitullimit të Italisë dhe që u mbajtën në familjen tonë, si të ishin
pjesëtarë aktiv të saj, duke ngrënë e pirë në një sofër.
Në Fier Kamani
vazhdoi të administronte shoqërinë e transportit automobilistik “PEGUÇI” dhe
kamionët e tij transportonin pa reshtur mallra gjithfarësh, përfshirë monopolin
e kripës, në gjithë Shqipërinë, përfshirë Kosovën, prej nga sillnin kryesisht
drithëra.
Luftën Nacional-
Çlirimtare kundër okupatorit italo-gjerman Kamani e përkrahu pa rezerva, duke e
konsideruar atë si “luftën e vegjëlisë, me principe e ideale më të gjëra e më
të sakta, nga ato të rinisë time”. Për të argumentuar këtë ai shton në ditar me
dorën e tij: ”I riu, që ka pasur fatin për vepra patriotike (aludon edhe për
vete), i di dhe i çmon fort, duke i parë nga pleqëria, ku i digjet zëmra, po si
punon fiziku”. Ai personalisht, po dhe me djalin e tij, Enverin, antifashist i
orëve të para dhe partizan veteran, përkrahu sa mundi luftën me ndihma
materiale, strehim partizanësh e
ilegalësh dhe me kontribut direkt. Dy pjesëmarrës dhe drejtues të
rëndësishëm të luftës dr. Omer Nishani dhe Rexhep Sulejmani ishin ndër shokët dhe
miqtë e tij më të mirë. Kamani, për intrigë e xhelozi, u burgos, në kohën e okupacionit
dhe u kërkua nga bashkëpunëtorët e Gjermanëve për internim.
Në vitin 1944
Kamani kthehet familjarisht në Vlorë dhe vendoset në shtëpinë e Skelës.
Rikrijohet Agjencia e Transportit dhe shumë shpejtë të gjitha mjetet e
transportit të privatëve punojnë të bashkuara, të inkuadruar nga shteti, sipas
nevojave për rimëkëmbjen e ekonomisë dhe rindërtimin e vendit, dhe Kamani
caktohet si Kryetar i Këshillit të Transportit Automobilistik të Vlorës.
Krijohet “Bashkimi i Kooperativave të Transportit Automobilistik” dhe Kamani,
sërish, zgjidhet delegat permanent i degës së Vlorës pranë “Federatës Nacionale
të AT” me qendër në Tiranë.
Pak kohë punoi dhe si përkthyes i anglishtes, pranë
Aleatëve në UNRA (çka, më von, u bë shkak për ndjekje e presione nga organet e
sigurimit të shtetit), shofer në Distilerinë “Skenderbej”, magazinier, po aty,
kafexhi privat me një ortak në një dyqan të vetin, pranë Merkatos së qytetit
dhe së fundi, deri sa vdiq, Sekretar i Gjyshatës Bektashiane në Kuzbaba Vlorë.(duke
i përdorur kështu të gjithë “gurët e gdhendur” rezervë). Në periudhën e fundit
u intensifikua veprimtaria e tij si përkthyes nga anglishtja, turqishtja dhe
arabishtja dhe si krijues i mirëfilltë e sidomos poet pasionant. Selia e
Shenjtë e Kryegjyshatës Botërore të Bektashinjve, me “Dekretin e Shenjtë” nr.
37, datë 15 maj 1950 e shpall Kaman
Çipin DERVISH, duke i dhënë të drejtën “me vesh roben e shenjtë të Haxhi
Bektashit në të gjitha Teqetë Bektashiane të Botës “
Duhet thënë se
vitet e para pas çlirimit të vendit, disa armiq personal të tij, të pa aftë për
punë të ndershme, (nga ata që gjenden me shumicë kudo e ngaherë) të liq,
ambiciozë e intrigantë, përkohësisht me pushtet, duke u bërë xheloz për
sukseset, pasurinë dhe vitalitetin e tij, i sollën shqetësime serioze, që, si
të thuash, i shkurtuan jetën. Kamani përjetoi strese dhe poshtërime të
pazakonta si presione deri burgosje për mos dorëzim arri, duke përballuar me
trimëri torturat gjurmëlënëse, midis të tjerash, të xhelatit të Sigurimit të
Shtetit, toger S. H., nga Mallakastra (që më vonë, për këto lloj krimesh u
ekzekutua); kreu përkohësisht punë angari të pa volitshme për shëndetin dhe për
moshën e tij, si gërmim me kazmë e lopatë për hapje kanalesh dhe punë të tjera
të rëndomta bujqësore në Fermën e Llakatundit.Po kështu gjurmë të rënda lanë dhe
sekuestrimi, pa shpërblim i parkut privat të automjeteve, shtetëzimi i tre shtëpive
dhe dy dyqaneve të tij e deri shpallja
si të pa dëshirueshëm, “pa triskë fronti” dhe peripeci të tjera.
Ishte me pasojë
tronditëse psikologjike rasti i shpërndarjes se triskave të frontit në një
mbledhje të të gjithë banorëve të lagjes Muradije në Vlorë. Kishte ardhur në
takimin ceremonial personalisht Kryetari i Komitetit Ekzekutiv të Qytetit,
shoku H. Ai mori përsipër të shpjegonte arsyen pse Kaman Çipi nuk u pajis me
“Triskë Fronti”, njollë politike kjo që për qytetin ishte ekuivalente me
“Kulakun” e fshatit dhe që të dy deklaroheshin si të palës kundërshtare
politike, pra si armiq të shpallur antiparti.
Kryetari shpjegoj se në ketë rast
kemi të bëjmë me një ish kapitalist, që u shërbeu si përkthyes i anglishtes
deri përfaqësuesve anglo-amerikan të UNRAS, të cilët nuk ishin gjë tjetër,
veçse agjentë antikomunistë. Në këtë mbledhje të përgjithshme të Frontit
Demokratik të Lagjes Muradije të Qytetit të Vlorës, ku u shpërndanë teserat e
para të “Organizatës së Frontit Demokratik”, që qysh në fillim nisi të
konsiderohet leva kryesore e Partisë
Komuniste Shqiptare, ndodhi një ngjarje e bujshme që u diskutua gjatë dhe për
shumë kohë me simpati të fshehur në shtëpitë vlonjate...
Së pari duhet
shpjeguar se demaskimi dhe deklarimi i personave pa të drejte tesere u
komunikua nga presidiumi i mbledhjes qysh në çeljen e saj. Më pas u ndanë me
ceremoni teserat e anëtarësisë dhe çdo
njërën e tërhiqte personalisht anëtari përkatës, ku sipas rastit edhe
përshëndetej apo falënderohej nga secili. Kur u thërrit emri i nënës sime,
Zeqirje Çipi, ajo shkoi në presidium dhe deklaroi refuzimin e teserës së saj,
duke e argumentuar me atë që unë jam gruaja e pandarë e Kamanit dhe kam ndjekur
nga afër me besnikëri çdo veprim e mendim të tij, Gjithnjë atë e kam quajtur atdhetar dhe patriot të
mirë dhe nuk meritoj asnjë meritë të veçantë, qoftë dhe dënim më shumë nga ai.
Ajo përfundoi me fjalët e zgjedhura:
“Unë do pres deri sa të zgjidhet kjo
padrejtësi dhe jam e bindur se do ta marr teserën e frontit demokratik shumë
shpejt, bashkë me të”.
BAMIRËSIA AS
SHITET, AS BLIHET. AJO, LIND NË ZEMËR
Kaman Çipi është
dalluar gjithë jetën si njeri filantrop, që ka ndihmuar me transport si dhe me
ndihma materiale e financiare për të varfëritë dhe njerëzit në nevojë,
veçanërisht në përballim shpenzimesh për dasma dhe sëmundje, (kjo edhe në
plotësim të detyrave si besimtar bektashi) sidomos të njerëzve të fisit të tij
në Gjirokastër, Vlorë e Fier.
Kaman Çipi, ndihmoi
familjen e Xhovani Valencës, marshallit kalabrez me origjinë arbëreshe. Ai ishte dënuar me vdekje nga Qeveria
Italiane, sepse duke qenë magazinier në Panaja të Vlorës, i kishte dorëzuar
Depon e Armatimeve Ushtarake Italiane, Shqiptarëve, në Luftën e Vlorës më 1920.-tën.
Siç dihet, gruaja
dhe dy fëmijët e Xhovani Valencies, (që edhe nga Qeveria e Zogut konsiderohej
patriot dhe merrte pension të posaçëm nga shteti), mbërritën në Portin e
Sarandës, të shoqëruar nga patrioti
guximtar Nustret Llupa. Ai i solli nga Italia, duke përballuar peripeci e rreziqe.
Kamani i morri në Portin e Sarandës me autoveturën e tij Fiat 22, që ishte me kapacitet për 7 vende, se bashku
me bagazhet e tyre (të pakta për shkaqe konspiracioni). Ata u vendosen në
lagjen Skele të Vlorës, afër Shkollës Fillore, në një shtëpi përdhese me një kat, buzë rrugës. Për këtë Kamani
thoshte se nuk ishte bamirësi e as filantropi por detyrë patriotike për çdo
Shqiptar.
Transporte falas
janë kryer, me mjetet dhe porosi të Kaman Çipit, gjatë Luftës
Nacional-Çlirimtare, në lëvizje klandestinësh dhe armatimesh dhe ushqime e
veshmbathje, ku me e gjatë dhe për disa ditë, ishte transporti i organizuar në zonën
e Mallakastrës dhe në Luftën e Ruzhdies, ku vepruan bashkërisht partizanë dhe
nacionalistë, kundër okupatoreve italianë.
Pas shtatorit të
vitit 1943 ushtarë italian në Shqipëri, ngelën në mëshirë të fatit, pa përkrahjen e detyrueshme të shtetit të tyre
të kapitulluar, të ndodhur pa strehë, pa ushqim dhe të zhveshur, Qytetarët tanë
ishin të varfër, të lodhur, të djegur, të shkretuar e të munduar nga lufta dhe
pushtimi i gjatë fashist. Po, këta djem të rinj, ushtarë italianë të mobilizuar
forcërisht, po dhe të gënjyer në ndonjë rast, nuk ishin fajtorë të pushtimit ku
e çoi Shqipërinë, politika e gabuar dritëshkurtër e mbretit të tyre dhe lakmia grabitqare e fashistëve italian.
Populli shqiptar e kuptonte dhe e ndiente këtë, ashtu si ishte, zëmër madh dhe
paqësor. Ai, ashtu si ndihmoi, ruajti dhe fshehu në gjirin e vetë qindra
izraelitë nga masakrat e paevitueshme naziste, mbrojti dhe ndihmoi pa kursim,
duke ndarë kafshatën e vet të bukës edhe këta mijëra ushtarë italian të
hallakatur, të ndodhur ndenë kërcënimin hakmarrës asgjësues të bishave
hitleriane.
Dhe në këta
shqiptarë filantropë e të dhimbsur unë do përfshija me krenari babin tim të
mirë, që për gati dy vjet rresht u kujdes për tre ushtarë italianë, që i
punësoi, i ndihmoi për kapërcimin e gjendjes së urisë e të mjerimit dhe i
përkrahu deri në përcjelljen pranë familjeve të tyre në Itali.
Në vitin 1945 një
tjetër akt bamirësie i babait tonë, ishte transportimi falas me autobus i familjeve
çame të ndjekur nga Greku, ku spikat transporti familjeve të Bido Hamitit nga
Arvenica dhe Mamo Habibit nga Skopjona, duke i transportuar me gjithë plaçkat e
shumta, nga Saranda, ku kishin zbarkuar, për në Vlorë. Me këto familje të
mëdha, lidhura me njëra tjetrën me krushqi e miqësi, babai ynë kishte njohje të
hershme të mbartura familjarisht ndër breza. Ata u strehuan në Shtëpinë tonë në
Skelë të Vlorë për disa vite, duke liruar 4 nga 10 dhomat e saj, oborrin e pasmë të shtëpisë, si dhe disa
anekse strehuese provizore.
Babai im Kaman
Çipi, vdiq fare iri, në moshën 58 vjeç, në vitin 1953, i shqetësuar dhe i
dëshpëruar, se komunistët i kishin grabitur pasuri e prokopi, e kishin burgosur
dhe kërcënuar për dorëzim ari dhe për “mëkatin” se kishte punuar si përkthyes i
gjuhës angleze në “Misionin e UNRAS” dhe për këto, me gjithë ndihmat pro
Lëvizjes Patriotike Demokratike Fannoliste (ku ishte plagosur) dhe Luftës
Antifashiste, (ku kishte ndihmuar
financiarisht dhe me transport dhe ku prej vitesh kishte milituar një nga
djemtë e tij), e kishin “demaskuar” dhe dënuar duke e lënë “pa triskë fronti”
në qytet, pra analog me një “kulak” fshati.
Edhe në ditët e
fundit te jetës së tij, megjithëse i sëmurë, i zhgënjyer, i poshtëruar dhe me
pasuri të grabitu, babai im Kaman Çipi, nuk rreshti së predikuari për
mirëkuptim, bashkëpunim, bashkim e vëllazërim, për ndershmëri, korrektesë e
besë, për bujari, falje, paqe e qytetari.
Ja si i kam
vargëzuar unë më vonë, disa nga këshillat dhe porositë e mençura të babait”
MËSIMET
E BABËS
Ti ike
i ri, tash gjithçka është tretur,
Dhimbja
ka zënë cipë, malli është venitur,
Dhjetëra
vjet shkuan, kujtimet kanë mbetur,
Po, për
sa jetove, si diell ke ndritur.
Përherë
burim drite, shkëlqim rrezaton
Si
model përsosje, nder edhe virtyt,
Na prin
në çdo hap, rrugën na tregon
E kemi
në mendje, për natë e për ditë.
Këshilla
e parë, shpesh e përsëritur:
Të
punoni fort dhe me nder të rroni,
Shokë e
miq t’i zgjidhni të mirë dhe të ditur;
Me ta
bashkëpunoni, në besë u qëndroni!
Krahë
bujarisë, në krye - mirënjohja,
Çmojeni
cilësisht frytin, që nga fara;
Ndihmoni
të varfëritë, pa i parë nga boja,
Pas
lere të ligën, shko përherë përpara.
Të ini
të ndershëm. të thjeshtë, të dashur
Për
midis shokësh, optimist, gazmor.
Dita që
ikën, nuk ka më të ardhur
Jetoje
çdo çast, si të jesh dasmor.
Kujdes
për Atdheun, shtetin, policinë!
Thuaj ç’bëre
sot, për të respektuar
Rregullat
dhe normat, ligjet, drejtësinë?
Detyrimet,
taksat, si i ke paguar?
Duke i mbyllur këto
kujtime e porosi, të nxjerra më së shumti nga ditarët e mi, mendoj se kreva një
detyrë respekti për babin tim të nderuar Kaman Çipi, edhe në kuadrin e 100
vjetorit të Pavarësisë, po njëkohësisht shpalosa edhe pjesë të jetës në këto vite, porosi e këshilla të tij, që i konsideroj të
rëndësishme dhe historike, ndofta të vlefshme edhe për brezat pasuese, si dhe
për lexuesit e moshës së re, që nuk patën fatin t’i përjetojnë këto periudha
relativisht të hershme.
Vlorë, më
27.10.2012
KOKË MË KOKË ME
AKADEMIKUN BARDHYL GOLEMI
Sot, datë 17 Nëntor 2012, në një ditë historike për Tiranën,
kryeqytetin tonë të dashur, që na ka marrë shumë vite nga jeta jonë, me shokët
e fëmijërisë nga Vlora: Bardhyl Golemi, Niko Gjyzari, Axhem Gjoni Piro Veshi dhe Sadedin Gjoka, siç bëjmë
shpesh në kësi rastesh, vendosëm të takohemi te “Birraria e Petros”, në rrugën
e Kavajës.
Me nga një gotë birre dhe meze të shijshme në tavolinë, biseda rrodhi
rrjedhshëm dhe ceku momentin historik të 68 vjetorit te “Luftës për çlirimin e
Tiranës”, u ndal gjatë te festimet e “100 Vjetorit të Pavarësisë” dhe te Vlora
jonë e shtrenjtë e vendlindjes, po dhe te ceremonia e rivarrimit te “Mbretit
Zog”, që takoi të bëhet po sot.
Ajo, që më bëri më shumë përshtypje dhe më uli të shkruaj, ishte biseda
nostalgjike me akademikun Bardhyl Golemi, kur ai nisi te shpjegoi dy ngjarje të
rëndësishme që kishte përjetuar këto ditë: Për angazhimin e tij për të dhënë
një cikë leksionesh në Universitet dhe për ceremoninë e 40 vjetorit të krijimit
të Akademisë së Shkencave të Shqipërisë.
E kisha në krahë ngjitur dhe isha kokë më kokë me doktor profesorin e ditur, shokun tim të
fëmijërisë, Bardhyl Golemin duke e parë drejt e në sy, kur ai fliste me pasion,
mall e dashuri për të dy këto raste emocionuese dhe vëreja deri lëvizjet e muskujve te fytyrës, si dhe sytë
ekspresiv te tij, deri në përmallje, ekstaze e lotimi. E mendoja kur ai ishte
para studentëve të tij dhe ligjëronte me pasion, me fjalë të zgjedhura të
sakta, nga ato të fundit të shkencës dhe
risisë, me ato njohuri që dispononte ai, si rrallë të tjerë. E përfytyroja në
këtë çast profesorin të fliste gjithë pasion dhe mjaft bindës po dhe shoqëruar
me lëvizje harmonike dhe mjetet përkatëse didaktike e mësimore, kur ai demonstronte shkallë të lartë diturie,
që ju a kumtonte në mënyrë të thjeshtë e praktike dëgjuesve të tij. Ata ,
persona të zgjedhur nga radhët e inteligjencës elektroenergjitike që përgatiteshin
për “mastera shkencor”, doktorët e ardhshëm shqiptar, i parafytyroja të ishin
shumë kureshtarë e të përqendruar ta shikonin drejt e në sy, sikundër unë tani
profesorin e nderuar. Ai, tashmë i thinjur në këto pozicione militante e të
nderuara prej pedagogu për 60 vjet, sa këtu në Tiranë, po dhe në Prishtinë, unë
e përfytyroja teksa inkurajohet edhe më shumë nga interesimi i tyre dhe bëhet
më entuziastë.
Pra e shikoja tani profesor Bardhyl Golemin ende lektor në
Universitetin Politeknik të Tiranës edhe pse të zbardhur e të moshuar, plot
gjallëri e aftësi dhe më kujtohet ndër vite kontributi i tij:
Bardhyl Golemi është autor i disa mijëra faqeve të shkruara në libra të
veçantë dhe në tekstet e universitetit për elektroteknikën. Ai, gjatë 59 viteve
ka punuar me 83 breza studentësh dhe ka përgatitur rreth 5000 inxhinierë, prej
tyre më shumë se 500, në Universitetin e Prishtinës,
Bardhyl Golemi, akademiku,
profesori, shkencëtar i sotëm, nuk lindi rastësisht. Talenti i gjithanshëm
dhe prirjet për t’u bërë dijetar, Bardhyl Golemit, iu shfaqën herët. Të gjitha
klasat, që nga fillorja në Universitet, ai i përfundoi me notat
"shkëlqyeshëm"! Gjimnazin e mbaroi në Vlorë me "Medaljen e
Artë". E veçanta tjetër është se, duke qenë student i shkëlqyeshëm i
Universitetit (në Fakultetin e Inxhinierisë Elektrike), Tiranë, në vitin e
fundit të tij, duke qenë vetë student, u caktua të jepte leksione për bashkë
studentët e viteve të para. Edhe Fakultetin
e Inxhinierisë Elektrike, si student i parë i tij, e përfundoi me nota
shkëlqyeshëm e po këtë vit u emërua pedagog i Universitetit.
Bardhyl Golemi
është autor i mijëra faqeve studimesh shkencore, publikuar brenda e disa edhe
jashtë vendit. Ai është Laureat i Çmimit të Republikës të Klasës së Parë dhe i
disa Urdhrave të tjerë. Para tetë vjetësh, në prani të akademikëve, profesorëve
e specialistëve, Akademia e Shkencave organizoi promovimin e veprës së plotë të
Bardhyl Golemit në librin "Bazat teorike të elektroteknikes" një
traktat në tre vëllime dhe 1400 faqe
Është një fakt
i rrallë, që edhe pa qenë anëtar partie por duke çmuar vlerat dhe ndershmërinë
në punën për t’i shërbyer Atdheut, në kundërshtim me mentalitetin e kohës, që
në poste të larta duhet të ishin komunistë, ai pa qenë i tillë, qysh atëherë,
falë dhuntive drejtuese e organizative dhe profesionalizmit të tij të spikatur,
u caktua Zëvendës Ministër i Arsimit, për arsimin e lartë dhe të mesëm, detyrë
që e kreu me zotësi e ndershmëri për mbi 10 vjet (1981-1991). Në
këtë kohë u caktua edhe Kryetari i Komisionit Kombëtar i
UNESCO-s për Shqipërinë, detyra që e nderojnë atë, sepse i kreu me
nder dhe devotshmëri.
Edhe pas viteve 90,
Bardhyl Golemi, si dhe më parë, mbeti njeriu i arsimit dhe i
shkencës dhe, si më parë, nuk u
përfshi drejt për drejtë në politikë e as në ndonjë parti të veçantë
politike. Detyra të tij e përditshme ishte dhe është pjesëmarrja aktive në
punimet shkencore teorike e praktike, në institucione e firma që lidhen me
fushën e tij, duke zhvilluar deri ne ditët e sotme leksione e
seminare të ndryshme, në Akademi dhe Universitet , si dhe jashtë tyre, në
qarqet intelektuale e shkencore, në Shqipëri e Kosovë. Ai, së fundi veç botimit
të librave në ndihmë të studentëve dhe inxhinierëve elektrikë, po merret me
studime të tjera të rëndësishme për problemet e
bioelektromagnetizmit dhe impakteve të tij shëndetësore, me problemet e
depistimit elektromagnetik në mjedisin e Shqipërisë; është angazhuar në
udhëheqje doktoratash, në përgatitje mikrotezash për studentët e ciklit të
dytë, si dhe është përfshire në
juri për miratim doktoratash e studime të tjera.
Këtë punë
gjysmë shekullore Bardhyl Golemi e bën edhe sot me pasion e dashuri, ndërsa
fjala e tij peshon e vlerësohet, nga të gjithë Shqiptarët gjithnjë e më shumë,
këtu dhe në Kosovë , ku u ftua dhe u
falënderua posaçërisht, si një nga gurrë themelet e tij.
Duke biseduar sot me
Profesorin e nderuar, kërkuam të na shpjegonte dhe për ceremoninë e festimit të
krijimit te Akademisë se Shkencave, ku ai kishte marrë pjesë me gëzim. Kishim
dëgjuar se Akademikët Kosovar kishin refuzuar pjesëmarrjen në kë të ceremoni
jubilare dhe për këtë ne shfaqëm
keqardhjen tonë. Ai, na tha se jo vetëm Akademikët Kosovarë, po edhe ndonjë
i ftuar nga Shqipëria refuzoi
pjesëmarrjen dhe ketë e lidhën me ftesën për akademikët Serb. Në një kohë që
duhet të bëjmë përpjekje për solidaritet mbarë Ballkanik dhe bashkim Evropian,
këto qëndrime na u dukën të pa drejta dhe ekstremiste. Profesor Bardhyli,
lidhur me këtë pjesëmarrje tha se unë nuk mund të hedh poshtë punën e madhe
shkencore 40 vjeçare të Akademikëve Shqiptarë, ndryshe do mohoja deri punën
time dhe sidomos të dijetareve të shquar Shqiptarë në dekada. Është koha për
bashkim dhe jo për përçarje, përfundoi profesori.
Dita e sotme dhe
takimi me akademikun, dr. prof. Bardhyl Golemin, mu duk e veçantë dhe biseda
atje emocionuese dhe e vlefshme për mua
dhe ndofta për lexuesit, ndaj mendova ta përshkruaj dhe ta ndaj me ju.
Tiranë, më
17.11.2012
“U hap mali e doli miu”.
Dy gishtat tunden në dorë,
I shpalli fondet Saliu:
“Do festojmë Njëqind Vjetorë.
Katërqind mijë dollarë
Nga rezerva e buxhetit,
“Nder” për ju, parlamentarë,
Ngrihet Mauzoleu i Mbretit!
Për stadium e parlament,
Këtë radhë, s’kemi pare.
Më pas, ngremë monument,
Biem eshtra, mbartim varre.
Festën do ta nis në Vlorë
Në datën njëzeteshtatë,
Dita Njëzetetetë Nëntor
Do festohet në Tiranë’’.
Gjëmon dajrja e lahuta
Bije pipëza, çiftelia,
Vijnë nga vendet e buta,
Nga jallia, nga malësia.
Gëzon Ismail Qemali
Isa i shkreh dy kobure
Hingëllin sa s’mbahet
kali
Tiranë e bukur, moj nure!
Në Vlorë, ku u ngrit
flamuri,
Te “Muzeu i Pavarësisë”,
Shtrohen trotuare guri
Restaurimet, sa kanë
nis.
Punimet ngelen në mes
Nuk ka fonde financimi.
Vallë kush preu në besë?
Në buzë na ngriu gëzimi!
Mos u dëshpëroni, shokë
Dhe në Vlorë do festojnë
Marigotë, mbledhur tokë,
Do kërcejnë e do
këndojnë.
Tunden dy gishtat në
dorë...
Vlora nuk harrohet kurrë,
Vendi, ku Plaku
Flokëborë
Proklamoi Shtet e Flamurë.
Vlorë, më 26.10.2012
SI
MUND TË LIHET VLORA?
Gjashtë muaj
buzëdetit dhe nëpër ullishta.
Do të ulem të
shkruaj, të shfrytëzoj një rast.
Tastierën e
Laptopit, sa e prek me gishta,
Shkronjat rrëshqasin
dhe shfaqen në çast:
U nisa nga
Tirana në muajin Maj,
Lulet e pemëve i
prekja me dorë,
Punohej në Vorë,
në Durrës, Kavajë,
Po ngrihej në
Levan Bajpasi për Vlorë.
Sodisim tej Levanit,
një autostradë
“Rrugë më të
mirë nuk kanë as Gjermanët”!?
Afër Vlorës së
bukur, marshojnë paradë
Godina madhështore,
në të dyja anët.
Drejt qytetit nga
“Pusi i Mezinit”;
Një emër çudi:
Udhë “Transballkanike”,
Pa gjelbërim e
pemë, pa shtylla ndriçimi;
Në gjirin e detit,
lidhur ca kaike.
Vlora si e fjetur,
një muze i qetë,
Pak muzikë vlonjate,
i njëjti avaz;
Në qiejt,
harbuar vërtiteshin retë
Dhe deti
shkumonte me dallgët tallaz
Javët ikën radhë,
shpejt hapet sezoni,
Turistët
vërshojnë, sa pushtojnë rrugën,
Ditë si këto, shpesh
do t’i kujtoni
Me Anin, me
Delën, me Nikun dhe Lukën.
Ishin më të
shtrenjtit, bijë edhe nipa,
Emigrantë, që
vijnë nga Amerika.
Më çelën dhe
mua, si në qiell hipa,
Iku vetmia,
dhimbjet, hallet, frika.
Moti nis e
ngrohet, gjindja gjallërohet
Qindra, mijëra
njerëz me dallgët po rreken
Në një garë
ngjyrash çadrat dhe shezlonet,
Det, diell, dush;
turistët dëfrehen.
Në Vlorën e
bukur gjinden plotë hapësira
Ca te “Plazhi i
Ri”, dikush te i “Vjetri”,
Radhima, Izvori,
vendet më të mira
Narta, dhe
Zvërneci,rezidenca mbreti.
Po dhe miqtë e
vjetër, relikte më vete
Nuk ka si Ejupi,
nuk gjendet si Bardhi,
Qirjakua dhe
Spirua, me zemrat si dete
Aty Petraq
Gjonçe, me tej Petraq Pali.
Buzëqeshur
Qaniu, tregon një qyfyr,
Hadëri me derte,
numëron tespihet,
Petro Koçi i
ditur, Llazari i mirë
Bisedojnë me
radhë, kur kafeja pihet.
Dhe unë
dëshpëruar, ri, mendoj largimin
Gjashtë muaj
rresht, bisedat trashur.
Do më marri
malli, do ta ndjej mërgimin,
Po sërish do kthehem
te shokët e dashur.
Edhe në Tiranë,
po më pret Axhemi,
Nikua dhe
Bardhyli, Taullaj, Reshati
Durua dhe
Irfani, Pirrua dhe Vangjeli
Harilla,
Llazari, Miltua dhe Laveri,
Vaçi, Fatoshi, Gudari,
Viktori, Minellat.
“Dëgjoj”, këngës
ia merr doktor Sadedini,
Pimë dhe këndojmë,
fluturojnë kapelat,
Labçe kthen me
grykë akademik Farudini.
Pse po e lë
Vlorën, kthehem në Tiranë?
Se më grishin shokët, thonë “po të presim”!
Vlorën afër
zemrës, përherë mbajmë pranë,
Për Vlorë e
Flamur, gati dhe të vdesim!
Vlorë, 18.10.2012
HOMAZH PËR
PËLLUM ÇIPIN
Jemi mbledhur
këtë herë
Jo për gaz e për
aheng
Por për vdekje e
qeder
Për një kuje,
për një peng.
*
Rezultatet-
maksimale,
Nuk është më,
mendja e ndritur,
U fik drita plot
shkëlqim,
Pëllumb Çipi
fort i ditur
Nuk sheh më e
nuk merr frymë.
E kaloi jetën me
nder,
Doktori, i
palodhur kurrë,
Me ullishtat jep
e merr
Pret e qeth
lastar e drurë.
I thjeshtë, i
ditur, i urtë
Ditë e natë
eksperimente
Përmbys traditën
e gurtë,
Kërkon të rejat
në shtete.
Vendos rregulla,
kritere:
“Kohë vaditjet e
ullirit”,
Jo me gjyma e
tenxhere.
Po përvojë e më të
mirit!
Rendimentet- më
të larta.
Asnjë mburrje
personale,
Pa shenja e
dekorata.
Pëllumb Çipi nuk
është më
Por, do kujtohet
për jetë,
Si një
shkencëtar në zë
I mençur, i
urtë, i drejtë.
Vlorë, më
08.10.2012
Të adhuroj,
o bijë e Nolit
Dhe e shokut
tim, Bardhyl,
Me ta, lindur
anës molit
Miq të rritur krahë
e bërryl,
Gjak vlonjati
dejesh mbart,
Edukatë babë Liu
në vite,
Ti, talent me
penë të artë,
Në përsosmëri
arrite.
Dhe pse plak e i
rrëgjuar
Të lexoj, të
ndjej me fund:
Letërsi bukur ke
shkruar,
Që të tund, të
shkund, të mund.
15 01.2012
MENDIMI EKONOMIK
DHE “PLANIFIKIMI”
“Mendimin
ekonomik“, si term dhe përmbajtje trajtuar e komentuar gjerësisht, haset qysh
në lashtësi te filozofë e mendimtarë Grekë e Romak, nga Platoni dhe Aristoteli
dhe deri te homologët e tyre të shquar në të gjitha etapat e zhvillimit të
shoqërisë njerëzore, kudo nga Evropa plakë, Kina dhe Amerika.
Kurdoherë,
drejtuesit e parë të shteteve, monarkë
apo prijës republikanë, janë udhëhequr nga mendimi ekonomik i përparuar dhe
bashkë me ekonomistët e filozofët, kanë kërkuar e përdorur metodat me efikase
për drejtimin dhe zhvillimin e ekonomive të vendeve të tyre. Kanë ngelur në
histori për t’u kujtuar nga pasardhësit, vetëm ata drejtues që janë prirë nga
mendimi ekonomik i përparuar, të tjerët me praktikat spontan, kanë asgjësuar shtetin
dhe veten, se e kane varfëruar me tej jetën e popullit të tyre. Kjo është
absolute dhe nuk ka nevojë për referenca.
“Grisjet
politike”, pavarësisht nga pozicioni dhe kahja e tyre, e dëmtojnë mendimin e mirëfilltë
ekonomik, që duhet të rruhet i pastër për të qenë jashtë dhe mbi partitë
politike, sepse ato shpesh me grupe njerëzish me interesa direkt personale,
përpiqen për pasurim vetjak, nëpërmjet korrupsionit dhe vjedhjeve.
Kështu
duhet ta trajtojmë dhe të ashtuquajturin mendim ekonomik të periudhës
socialiste. Nuk mund të bëhet asnjë iluzion për barbarinë e politikaneve të
dështuar të periudhës socialiste të zhvillimit në vendet e lindjes, që ishin sa
terroriste dhe utopikë, sepse predikuan dhe provuan shtetëzimin dhe
kolektivizimin e detyruar në çdo gjë dhe izolimin e vendit nga mjedisi për
rreth, ndërsa te ne, në Shqipëri, kaluan deri te reformat qesharake për
krijimin e “tufëzave dhe arrëzave”.
Por,
nga përvoja dhe krahasimi i dy periudhave të një pas njëshme, (edhe në kushtet
e krizës së sotme ekonomike të zhvillimit) mendoj se nuk duhet hequr dorë plotësisht
nga principi i zhvillimi të planifikuar dhe drejtimi i centralizuar me norma e
normativa të studiuara shkencërisht, sipas mendimit ekonomik e tekniko shkencor
të përparuar, mandej edhe në kushtet e zhvillimit të bashkësive ndërshtetërore.
Ndryshe, përse do na duhej shteti dhe më tej, Bashkimi Evropian? Si shembull
për këtë mund të vlejë pjesërisht “Sistemi Kinez“ i drejtimit të ekonomisë,
pavarësisht emrit që pretendojnë ta pagëzojnë atë.
Për
argumentim mund të merret përvoja në drejtimin e planifikuar të Fermave
Bujqësore Shtetërore në vendin tonë nga vitet 70-90, kur u arrit një përsosje
relative e zhvillimit ekonomik e shoqëruar me rezultate krahasuese të larta në
prodhim, rendiment dhe kosto. Ish “Ndërmarrjet Bujqësore Shtetërore”, me
170.000 ha tokë, zinin 24.3% të gjithë sipërfaqes së tokës së punueshme në vendin
tonë.
Në
Fermat Bujqësore Shqiptare, të shpërndara në krejt vendin, u përfshinë veprimtari
bujqësore e blegtorale dhe ato u drejtuan të zhvillohen të harmonizuara dhe në
plotësim të nevojave për njëra tjetrën. U vunë në dispozicion të çdo fermë bujqësore shtetërore, sipërfaqe të
mëdha tokash nga 2 deri në 6 mije ha. me 1500 deri 10.000 punëtorë bujqësie për
secilën, duke zgjedhur toka nga më pjelloret. U investua shpejt dhe shume për
mobilimin e tokës, etj., për farërat dhe kultivarët e zgjedhura dhe për seleksionimin
e racave superiore në të gjitha kategoritë e blegtorisë.
Fillimisht
u krye “bonifikimi i madh”, duke tharë kënetat, si burim kryesor për hapjen e
tokës së re, u bë rajonizimi bujqësor e blegtoral dhe u krye sistemimi dhe rilevimi i sipërfaqes
së tokës në përshtatje të kërkesave të kulturave
të arave, pemëtarisë dhe blegtorisë. Për të shfrytëzuar më me efikasitet
pjellorinë natyrale të tokës u aplikua edhe qarkullimi bujqësor optimal.
Radhazi u investua për elektrifikimin, rritjen e shkallës së mekanizimit, për
kanalizimet dhe sistemin vaditë dhe kullues, për farërat dhe kultivarët e zgjedhur në
përshtatje me mikroklimat rajonale, zgjedhjen dhe përdorimin e plehrave të
kombinuara organike e kimike, përdorimin e preparateve kimike për dezinfektimin e farërave e ruajtjen e bimëve,
u përdorën herbicide efikase, etj.
U
ngritën vreshtat ne tel, u ndërtuan sera diellore dhe me ngrohje për
farishtet, fidanët dhe perimet, koçek e
magazina të posaçme, deri me frigoriferë, tharëse misri e gropa silazhi. Një
kujdes i posaçëm u tregua kryesisht për pyjet, si një pasuri e madhe kombëtare,
duke i vendosur ato në rruajtje dhe në një regjim rigoroz zhvillimi shumëfishimi,
ripërtëritje dhe shfrytëzimi direkt dhe për të gjithë pasurinë pyjore,
përfshirë mbledhjen dhe përpunimin e nënprodukteve të pyllit, bimëve medicinave
e mjekësore etj. Me kujdes u trajtua ulliri, pemëtaria dhe vreshtaria, ku u fut
mekanizimi në punimet dhe spërkatjet.
Krahas
tyre u ngritë fabrika e deri kombinate
për përpunimin e perimeve, frutave,
rrushit dhe ullirit, etj. Nisi eksporti i perimeve, frutave si dhe konservave ushqimore. U ndërtuan
frigoriferë të posaçëm dhe depo për rruajtjen, përpunimin dhe sortimin e
ambalazhimin e produkteve bujqësore.
Në
blegtori u sollën nga importi dhe u
mbarështuan raca të zgjedhura të gjedhit, derrave dhe desh ndërzimi elitë, u
ndërtuan stalla të përshtatshme, të diferencuara për kategoritë e gjedhit,
derrave dhe kafshëve të punës, u mekanizua mjelja e lopëve dhe përpunimi i
ushqimeve blegtorale, u ngritën pulari për vezë dhe diku, rritja industriale e
shpendëve dhe viçave për mish etj.
Çdo
ndërmarrje bujqësore kishte sektorin e vet ndihmës dhe ofiçinën e riparimeve të
mekanikës bujqësore, parkun e auto traktorëve dhe sektorin e ndërtimeve, duke
vepruar me cikël të mbyllur në kryerjen e
shërbimeve dhe nevojave, në administrim të plotë të pasurisë së vetë.
Është
fakt i padiskutueshëm se ndërmarrjet shtetërore bujqësore, të udhëhequra direkt
nga Drejtoria e Përgjithshme përkatëse pranë Ministrisë së Bujqësisë në Tiranë
dhe të ndihmuara nga Institute të Specializuara Studimore e Shkencore në
shkalle vendi, shpejt ia ndruan faqen Bujqësisë Shqiptare, duke e vendosur
krahas ekonomive të përparuara të vendeve fqinje në perëndim dhe duke e quajtur
sukses të rëndësishëm prodhimin e drithërave për nevojat e vendit.
Mendoj
se sot, në këtë ritëm të ulët zhvillimi e ndryshimi, ka vend ende për një
drejtim të centralizuar shtetëror, orientuar nga planifikimi, normimi dhe
unifikimi dhe vendosja e standardeve
superiore, caktuar e zgjedhur nga institutet e specializuara studimore e shkencore.
Pikërisht kjo mungoi në këto vite të ndërmjetëm të stërgjatë, kur u shpresua se
do realizohej zhvillimi e përparimi i vrullshëm, nëpërmjet shkatërrimit duke vepruar
të nisur nga “kuota zero”. Për këtë synim u përmbys çdo arritje “socialiste”, duke
besuar e propaganduar se, si me magji, do të zgjidhte çdo vështirësi dhe do
vendoste harmoninë dhe zhvillimin e shpejtë e të përgjithshëm, “ligji i
konkurrencës së lirë dhe ndikimi çudibërës spontan i ekonomisë së tregut”.
Por,
faktikisht, po kalojnë 22 vjet dhe me gjithë ndryshimet e pakta, pas
shkatërrimeve barbare të çdo gjëje të ndërtuar në sistemin e bonifikimit të
tokave dhe sistemit të kanaleve vaditëse e kulluese, prishjes së serave dhe
stallave etj, prerjes së pyjeve, mos kryerjes së shërbimeve në vreshta e ulli,
etj., si dhe bllokimit të industrisë përpunuese e konservuese, ende jemi shumë
larg niveleve në prodhimet bujqësore të arritura para viteve nëntëdhjetë, me rrezik vendnumërimi e krize.
Nuk
bëj thirrje të kalohet p.sh. te sistemi i ndërmarrjeve bujqësore shtetërore, se
kjo është e pamundur pas zbatimit të ligjit me plotë mangësi 7501, që ndau edhe
shume toka të reja, të krijuara pas bonifikimit dhe tharjes së kënetave. (disa
prej tyre mund të mbaheshin nga shteti si modele pilot zhvillimi dhe
eksperimentimi, në formën e instituteve studimore e shkencore).
Jo
të kthehemi mbrapa, për të drejtuar gjithçka nëpërmjet sistemit të planifikimit
standard, por të përdoret njëkohësisht edhe drejtimi i
zhvillimit të planifikuar normativ shtetëror, sipas kritereve unike, për të paraprirë
zhvillimin ekonomik e për të vendosur aplikime të detyruara sipas studimeve
tekniko shkencore dhe llogaritjeve e përcaktimeve, deri me metoda precize të
matematikes se aplikuar në ekonomi, të programimit linear, gjeometrik e dinamik,
planifikimit rrjetor, etj.
Kështu
duhet të përfundojnë e të jenë të detyruara për zbatim planet rregulluese të
zhvillimit të qyteteve nga ana urbanistike në harmonizim zhvillimi për të
gjitha degët social ekonomike, sipas raporteve optimale të nevojshme;
Me
këto kritere duhet të hartohet për
periudha të gjata dhe shumë të gjata, strategjia e zhvillimi ekonomik, ku vend
të rëndësishëm të ketë edhe bujqësia, si faktori kryesor i mirëqenies së
popullit dhe për rolin dominues që ka
ajo në mbështetjen e degëve të tjera jetësore, të turizmit dhe të industrisë
ushqimore.
Kjo
domosdoshmërish kërkon edhe krijimin e disa ndërmarrjeve shtetërore bujqësore
pilot, si baza prodhuese dhe eksperimentale shkencore, si dhe krijimin e
plotësimin e institutet përkatëse studimore për bimët e arave, pemëtarinë,
ullirin dhe vreshtarinë, perimet dhe blegtorinë me racat e zgjedhura, etj.
Dihet
që aktualisht, me ndarjen e tokës bujqësore, pyjeve dhe kullotave, sipas
ligjeve në fuqi, është bërë fragmentimi
i thellë i saj në parcela të vogla, çka nuk krijon mundësitë e zhvillimit
intensiv të bujqësisë. Për këtë lind si domosdoshmëri zgjerimi i sipërfaqeve
për çdo fermë private. Kjo mund të arrihet duke krijuar ekonomi relativisht të
mëdha me mbi 50-60 ha. p.sh., sipas përvojës Holandeze, nëpërmjet ndërhyrjes
ligjore e shtetërore për pakësimin nëpërmjet blerjeve me çmime të pranueshme
nga shteti të sipërfaqeve në pronësi (pas rikthimit “ish pronarëve”) të
tepricave mbi këtë limit, si dhe duke ja shitur fermerëve të tjerë me sipërfaqe
më të pakët (deri te ky limit prej 50-60 ha.). Vlefta e tokës së blerë nga
fermerët me çmime të pranueshme, mund t’i shlyhen shtetit gjatë një periudhe relativisht të gjatë kohe
direkt, ose me ndihmën e kredive bankare të buta.
Favorizimi
shtetëror i ekonomive bujqësore private me kredi të buta, mbrojtja preferenciale e prodhimit vendës nga sistemi
fiskal e doganor (import-eksporti), përfshirë blerjet nga importi pa doganë i
mekanikës bujqësore, kafshëve të racës, plehrave, farërave, preparateve kimike
etj, ulje preferenciale në çmimet e
karburanteve, si dhe shembuj të tjerë preferues për favore, sipas modeleve përkatëse
të shteteve në perëndim, duhet të jenë politika të përhershme mbështetëse e
stimuluese të fermave private bujqësore shqiptare.
Kujdesi
për grumbullimin, përpunimin, shpërndarjen për vend dhe eksport, ndërtimi dhe
mirëmbajtja në rrugët rajonale e nacionale, pajisja me mjetet e transportit të
posaçme, në mënyrë që mos të ndihet asnjë lloj rreziku në prishjen dhe dëmtimin e produkteve bujqësore e
blegtorale është një tjetër detyrë e rëndësishme që duhet të jetë objekt
planifikimi e zbatimi, nën drejtimin e instituteve të posaçme studiuese dhe
koordinuese shtetërore.
Së
fundi, në përmbledhje të mendimit tim, (pasi më del gjithnjë para sysh me
keqardhje shkatërrimi total i bujqësisë sonë, sipas politikës së “kuotës zero”)
do vazhdoj t’u them lexuesve më tej, se nuk duhet të trembemi nga termi
“planifikim” perspektiv shumë vjeçar dhe vjetor e operativ (reminishencë nga e
kaluara socialiste), që mund të kuptohet dhe parashikim, programim, mendim
ekonomik i studiuar shkencërisht, normativ e i detyruar, sepse mendimi,
parashikimi, planifikimi është karakteristikë e mendjes njerëzore, pararendës
për çdo hap veprues faktik, në dallim nga qeniet e tjera të tokës e të qiellit.
Sa më mirë ta planifikojmë zhvillimin ekonomik e shoqëror, aq më efektivitet do
sigurojmë, aq më thellësisht do t’i shfrytëzojmë rezervat dhe burimet
potenciale ekzistuese dhe do parashikojmë zbulimet e reja, aq me shpejt do ta
risim mirëqenien dhe cilësinë e jetesës. Në këtë drejtim do të ndihmojnë
institucionet përkatëse planifikuese e shkencore dhe modelet shtetërore pilot, që
detyrat për zhvillimin ekonomik të vendit, të programohen maksimalisht dhe të
drejtohen e kontrollohen edhe në mënyrë të centralizuar.
Vlorë,
01.10.2012
.
EMANCIPIMI I FEMRËS,
NJË TEMË NDRYSHE
Kam
shkruar edhe tjetër herë për mendimet që rihen dhe diskutimet që bëhen në
tavolinat e qeta të pensionistëve vlonjatë. Ata kalojnë ditët e ngelura në
shoqëri të njeri tjetrit, pa u shkëputur dot nga hallet e mjedisit që i
rrethon, nga njerëzit e tyre të dashur, bijë e bija, nipa e mbesa.Një
nga temat që trajtohen shpesh në këndvështrime të ndryshme dhe që unë do
përpiqem ta sintetizoj këtu, ka lidhje me emancipimin e femrës Shqiptare.
Bisedën
për këtë temë e hapi, ish mësuesi P. Gj., që është shembull i mirë për ndihmën ndaj gruas në
familje. Ai tha se dje, qortoi një nga djemtë biznesmen, që nuk e ndihmonte sa
duhet për punët shtëpiake gruan e tij mjeke, të lodhur e të shqetësuar tej mase
në punët shtetërore dhe shërbimet me pacientët e vet. Mësues Petraqi, shtoi se
ende nuk jemi aty ku duhet me emancipimin e femrës shqiptare edhe se nuk po e
ndjekim si duhet, shembullin e shoqërisë së përparuar të perëndimit.
Pensionisti
Q. K., lexues
i zellshëm i gazetave dhe revistave të përditshme, (si shumica e pensionistëve)
tregoi një ndodhi të ngjarë, për të argumentuar prapambetjen në këtë drejtim:
"Një
studiues anglez i etnografisë, tha Qaniu, ishte duke vizituar fshatrat e
Tropojës dhe të Kukësit dhe i kishte vënë re se gjithmonë, në rrugicat malore
burrat ecnin 20 metro para grave. Duke vazhduar vizitën e tij në drejtim të
Kosovës, në një fshat kufitar pa, se aty ecnin gratë para burrave. Duke qenë në
të dy rastet midis Shqiptarësh, u çudit për zakonin e ndryshëm dhe për këtë
pyeti një fshatar se:
-
Si është e mundur të ndryshohen zakonet e vjetra dhe Shqiptarët pa pritur të bëhen kaq të
emancipuar e kaq modern, sa t’i nderojnë gratë, t’u lenë vend para vetes dhe ata të vendosen pas tyre?!
Ai ja ktheu:
-
Jo, bre bacë, ne i rruajmë zakonet, po ç'ka me u ba minave! (minat e vendosura
prej Serbit).
Pra,
vazhdon Qaniu, bashkëkombësit tanë e quanin më të drejtë, t’i konsideronin
gratë “aparat mina kërkues” dhe në se ndodhte, të shkelnin ato të parat mbi
minat, ndërsa ata të shpëtonin kokët e tyre. I bukur emancipim!
Ç’është
e vërteta kjo më duket një ngjarje rastësore, (ndërhyn në bisedë B. Bega, një pensionist që është marrë herët me detyra
shoqërore) se populli ynë gratë i ka respektuar qysh në lashtësi dhe tradicionalisht
e ka vlerësuar gruan, nënën dhe familjen. Kështu shpjegohet që ka nxjerrë nga
gjiri i popullit gra të shquara deri botërisht: Do ta filloja nga Mbretëresha
Teuta, për të vazhduar me Donika Kastriotin, Argjiron dhe Maron, Elena Gjikën, Laskarina
Bubulinën, motrat Qirjazi, shkrimtaren dhe intelektualen e rrallë Musine
Kokalarin, Norën e Kelmendit dhe Shote Galica, artistet e rralla Tefta Tashko,
Marie Kraja, Jorgjie Truja, Vaçe Zela, Nexhmije Pagarusha, Inva Mula, Dhora
Leka, Margarita Xhepa, Violeta Manushi, Drita Pelingu, Besa Imami, Tinka Kurti
etj., si dhe Liri Belishovën stoike, Andromaqi Zengon e pamposhtur dhe heroinat
e Luftës për Çlirim, etj. duke ardhur deri në ditët tona me Jozefina Topallin, si
gruaja e parë në krye të Parlamentit Shqiptar, deputetet dhe ministret e majta
dhe të djathta, midis tyre Arta Daden dhe Ermelinda Meksin dhe mbi të gjitha
nënën e mbarë Botës, të shenjtën Nënë Tereza.
Dihet
botërisht, ndërhyri H. H. , pensionist që ka pasur pozicionin e kryekomunarit
rajonal në Labëri për 25 vjet, se patrioti ynë dhe studiuesi i shquar Sami
Frashëri, në pozicionin e një sociologu të spikatur, e ka studiuar ndër të
parët, qysh herët, emancipimin e gruas dhe ka botuar një libër të posaçëm me
titull “GRATË”. Sipas Sami Frashërit në këtë libër, vazhdon Hadëri, themeli i
shoqërisë ishte familja, ndërsa themeli i familjes ishte fëmija, i cili
edukohej nga nëna. Kur thua “familje” nënkupton gruan. Shoqëria njerëzore (thotë
këtu Samiu) formohet nga familjet; meqenëse harmonia e shoqërisë njerëzore
është e lidhur me harmoninë brenda familjes dhe kjo e fundit me edukimin e
përgjithshëm të gruas, edukimi i gruas është i nevojshëm për harmoninë e
përgjithshme shoqërore. Dhe Sami Frashëri ynë enciklopedist, shkruan: “Ti
japësh arsim një burri do të thotë të mbjellësh një peme që lëshon vetëm hije,
kurse të arsimosh një grua do të thotë të mbjellësh një pemë që, përveç hijes,
jep edhe fruta”.
Edhe
“Kanuni i Lek Dukagjinit” e ka vlerësuar drejt gruan shqiptare, thekson i përfshirë në këtë bisedë të ngrohtë pensionisti
S. C. , ish ushtarak që ka shërbyer në
Veri. Ky “statut”, një prej kanuneve zakonore më të vjetra të Evropës, shpjegon Serjani, i jepte çdo gruaja
të drejtën të merrte pjesë në kuvende, si rrjedhim ajo gjendej në nivelet e bashkëvendosjes
dhe të vendimmarrjes. Nga ana tjetër Kanuni e rruante me përparësi gruan dhe
fëmijën, duke e përjashtuar nga gjakmarrja. Mbijetesa e veprimit të këtij
Kanuni deri vonë, tek një pjesë e Shqiptareve të Veriut, duhet konsideruar si rezistencë
aktive ndaj ligjeve të shteteve pushtuese, ku gruaja e mbuluar me ferexhe,
privohej nga çdo e drejtë, që Osmanët u munduan t’u imponojnë edhe Shqiptarëve.
Emancipimi
i femrës ka lidhje me pozicionin e saj të barabartë me burrin në familje,
shoqëri dhe shtet. Ajo shfaqet me shkallën e aktivizimit të saj, me punësimin,
me arsimimin dhe kapacitetin intelektual. Në këtë kuptim ka një vartësi
reciproke midis burrit dhe gruas kudo. Populli thotë: “pas një mashkulli të
suksesshëm fshihet një femër e mençur”, çka mund të kuptohet dhe në mënyrë të
ndërsjellët.
Në
emancipimin e shoqërisë ka rëndësi të madhe respekti dhe nderimi reciprok midis
grave dhe burrave në familje, aq më tepër tani,
kur nuk ka diferencime të theksuara midis çiftit në arsimim, kulturë,
punësim, aftësi dhe koncepte.
Tregojnë,
thotë E.M., një intelektual i shquar i sferës së bujqësisë, se në fshatin
Fterrë, para 20 vjetësh, u martuan dy të
rinj me dashuri dhe pas një viti, lindën një djalë. Ata shpejt e “boshatisën
grykën me mjaltë të qypit të përbashkët” dhe nisën të grinden, deri sa burri i
paduruar, detyrohet të niset emigrant në Greqi.
Kaluan 15 vjet dhe biri i tyre e shpeshtoi kërkesën për ta parë dhe për
t’u njohur me babën e vetë.
E
ëma i thoshte: Ç’e do “vulëhumburin”.
U
nis i biri i malluar dhe e takoi babën e tij, për të cilin kishte dëgjuar nga
bashkëfshatarë të moshuar, se ishte njeri i mirë, punëtor dhe i ndershëm, që
atje në mërgim edhe kishte bërë “prokopi”. Takimi me babën ishte një kënaqësi
për të dy, që nisën të njihen, të duhen e të çmallen. Kaloi ca kohë dhe djali i
bënë propozimin që të kthehen në fshat, ku me më shumë forca dhe me pasurinë e
grumbulluar do ta përmirësojnë mjaftueshëm jetën e familjes së tyre.
Po,
mirë, dakord, ngelet baba. Po mami yt, atje është?
Po,
i përgjigjet djali.
Sa
të jetë ajo, në atë shtëpi nuk ka vend për mua!
Ky
koncept, përfundon Ejupi, ende nuk po kapërcehet. Dhe kjo ka lidhje me lirinë
dhe natyrshmërinë e divorcit dhe të rikrijimit të familjes.
Mendimin
e fundit për këtë temë e dha, më i riu midis nesh, inxhinieri Spiro N. Ai tha se ndarja e punëve edhe brenda familjes,
si dhe lehtësimi i ngarkesës se gruas, është një tjetër problem i emancipimit të femrës shqiptare, që diku
çalon dhe kjo nuk po kapërcehet sidomos me çiftet e moshuara. Gruaja e shenjtë
si përtëritëse e jetës njerëzore dhe vetëm për këtë arsye e mbingarkuar, duhet
patjetër të lehtësohet në shumë nga punët e tjera brenda familjes, duke
kapërcyer traditën anadollake në këtë drejtim. Në familje, kur edhe gruaja
punon, nuk duhet të dallohen ndarje pune të veçanta për burrë e grua, po ato t’i kryejnë gjithnjë bashkërisht edhe me
pjesëmarrjen e fëmijëve, ashtu si veprohet në vendet perëndimore.
-Edhe
largimi ynë nga familja për disa orë dhe takimi në tavolinat e pensionistëve
për të biseduar e ndërruar mendime duke gjerbur një kafe varfanjake, shtoi duke
qeshur pensionisti Llazar N. , në
kushtet që nuk ndihmojmë sa duhet, mandej
u ngatërrohemi grave nëpër këmbë, mendoj se është në dobi të emancipimit
dhe u jep grave plotfuqishmërinë dhe pavarësinë që ato e lakmojnë.
Me
këtë shaka të kripur, që tregonte saktë ngarkesën reciproke për ndarje pune,
midis të moshuarve pensionistë, u mbyll diskutimi i ditës.
Dhe
mua, nuk mu desh veçse ndonjë redaktim, për të paraqitur çka u bisedua sot në
tavolinën simpatike të shokëve të mi të mirë, pensionistë nga Vlora, çka e bëra
me kënaqësi, duke menduar se mund të ketë këtu, në këtë reportazh të thjeshtë, diçka
të vlefshme e të këndshme edhe për lexuesit dashamirës.
Vlorë,
më 18.09.2012
PRAPËSITË E
“MBRETIT’
Ca fakte do
numëroj
Mbledhur ndër vite tok.
Do përpiqem t’i rreshtoj
Prapësitë e
“mbretit” Zog:
Në Turqi, pak
klasë shkollë,
Ahmet Burgajet
Mati;
Si djalosh, duket
në Vlorë;
Në njëzetën
ndahet fati.
Lushnja, shpejt
e bën Ministër.
Më tej, dështime
pa fund,
Ndiqet si
kryeministër,
Në Serbi, kokën
e fut.
Marrëveshja
Zogu-Pashiç:
Te Shqau përfshihet
Kombi.
Përfaqësi,
dogana - hiç,
U shit Shën
Naum, Vermoshi.
Mercenarë e
Vrangjelistë
Sollën Zogun në
fuqi:
Ushtria ngeli në
listë,
Pagat te xhepi i
tij.
Shpejt lidhet me
Italianë
U jep toka e
pasuri,
Sulm mbi banka
dhe doganë.
O, e mjera
Shqipëri!
I teket e shpallet
mbret,
Diktator, si në
mesjetë,
Pushkaton, vret
e pret
Patriotët e
vërtetë.
Trima, atdhetarë
me nam:
Avniu, Hasan
Prishtina
Bajram Curri,
burrë azgan,
Gurakuqi,
suferina...
E përkrahu
Musolini,
Hitleri, bencin
ja sosi,
Vet përgatiti
shtatë prillin
Pushkëve ia hoqi
llozin.
Tha, se opingat
do vishte
Dhe në male do
luftonte,
Po Zogolli, turp
nuk kishte
Atdheun të tradhtonte.
Iku, burracak,
kusar
Me familjen dhe
xhandarët,
Grabiti thesar me
ar,
Robër i la
Shqiptarët.
Nuk mendoi për
Shqipëri
Po, veç për kokën e tij.
Nuk ish prijës e
as njeri,
Beu, i prirë për
prapësi.
Mendo mirë,
Kryeministër:
Jo, Zogollit,
monument!
Nuk është “vlerë,”
një okë misër,
Bukshkali, vet shpallur
mbret.
Për vitet që
“qeverisi”,
Boll emri në
bulevard,
Një varr, bash
te qiparisi,
Vetëm kaq i
shkon për shtat.
Vlorë,15.09.2012
Kryelajmin sot,
s’mund ta mbaj për vete,
Dua ta përhap, jehonë
të vërtetë:
Mbesa ime,
Anxhela, në të tjera dete,
Në Holandën e
luleve, fillon tjetër jetë.
Nis Universitetin,
studentja me fat,
Hyn e del për
ditë, atje në Roterdam,
Si të ish
Oksford, si të ish Harvard,
Mbledhur nga
bota talente me nam.
Le ta marrin
vesh, kushdo ta mësojë,
Se kjo bukuroshe, ky yll vezullues,
Atje, disa vjet,
me zell do studiojë
Me emrin krenar “Student
Erasmus”.
Nuk është gjë e thjeshtë,
as një rastësi
Të jesh student në
Evropë, Holandë
Kaloi
dymbëdhjetë vjet lodhje, pagjumësi
Përpjekje,
studime, me ditë e me natë.
Dhe një sitë
e imtë të shoshit në fund,
Provime e pyetje
në të gjitha lëndët,
Një tërmet tetë
ballë të shkund e të tund,
Të kontrollon
trurin, sa të dridhen dhëmbët.
Po Anxhela jonë
e kaloi limitin
Çau vetë
përpara, pa një kallauz,
E nderoi Kombin
dhe e theu mitin
Zuri vend
Shqiptarja, bash në “Erasmus”.
Si mos të
gëzohesh, të mos jesh krenar
Prindërit,
gjyshi, gjyshja me babush Wimin
Kurorëzim mundimi
tetëmbëdhjetë vjeçar.
Mbesa jonë e
denjë e ka hak nderimin!